پايان مأموريت كرو-10 ناسا؛ فضانوردان پس از 5 ماه اقامت در فضا به زمين بازگشتند

كپسول دراگون اسپيس ايكس حامل چهار فضانورد بين المللي مأموريت كرو-10 (Crew-10)، پس از يك اقامت تقريباً پنج ماهه در ايستگاه فضايي بين المللي (ISS)، شنبه شب با موفقيت در اقيانوس آرام و در سواحل كاليفرنيا فرود آمد. اين تيم چهار نفره در طول مأموريت خود، بيش از 200 آزمايش علمي را به انجام رساندند كه به آماده سازي بشر براي اكتشافات در اعماق فضا كمك خواهد كرد. به گفته ناسا، پس از جداشدن از ايستگاه فضايي در روز جمعه، كپسول دراگون يك سفر 17 ساعته را براي بازگشت به خانه آغاز كرد. در مرحله نهايي اين سفر، كپسول با سرعتي بالا وارد جو زمين شد و دمايي نزديك به 1650 درجه سانتي گراد را تحمل كرد. در آخر اين كپسول با بازكردن چترهاي نجات خود، به آرامي در اقيانوس آرام فرود آمد و با موفقيت بازيابي شد. پايان مأموريت كرو-10 و بازگشت فضانوردان خدمه مأموريت Crew-10، يك تيم بين المللي متشكل از فضانوردان برجسته بودند: - آن مك كلين (Anne McClain) از ناسا (فرمانده) - نيكول آيرز (Nichole Ayers) از ناسا (خلبان) - تاكويا اونيشي (Takuya Onishi) از آژانس فضايي ژاپن (JAXA) - كريل پسكوف (Kirill Peskov) از سازمان فضايي روسيه (Roscosmos) اين تيم در طول اقامت خود در ايستگاه فضايي، بيش از 200 آزمايش علمي را در زمينه هاي مختلف، از مطالعات مواد گرفته تا بررسي تغييرات فيزيولوژيكي و رواني بدن انسان در فضا، به انجام رساندند. نيكول آيرز، خلبان اين مأموريت، در مورد تجربه خود گفت: ما توانستيم كارهاي عملياتي واقعاً جالبي را به انجام برسانيم. مناظر فوق العاده اي را ديديم و لحظات شاد و خنده هاي از ته دل زيادي را با هم تجربه كرديم. گروه جايگزين آنها، يعني خدمه مأموريت Crew-11، يك هفته پيش به ايستگاه فضايي رسيده اند. تيم جديد متشكل از چهار فضانورد از ناسا، ژاپن و روسيه اقامت شش ماهه خود را براي ادامه تحقيقات علمي و نگهداري از اين آزمايشگاه مداري آغاز كرده اند. اين مأموريت دوازدهمين باري بود كه شركت اسپيس ايكس فضانوردان ناسا را به ايستگاه فضايي منتقل مي كرد؛ برنامه اي كه به وابستگي آمريكا به روسيه براي ارسال فضانورد پس از بازنشستگي شاتل هاي فضايي در سال 2011 پايان داد. بااين حال اين مأموريت ها در آستانه يك تغيير بزرگ قرار دارند. ناسا و شركاي بين المللي آن قصد دارند تا در پايان دهه جاري ميلادي ايستگاه فضايي بين المللي را بازنشسته كنند و اميدوارند كه شركت هاي تجاري نسل جديدي از ايستگاه هاي فضايي را براي ميزباني از فضانوردان در آينده بسازند.