
لندن – ايرنا – آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارشي محرمانه براي اعضاي شوراي حكام ادعا كرد كه ذخاير اورانيوم غني شده در ايران با غلظت 60 درصد افزايش يافته و به بيش از 440 كيلوگرم رسيده است.
به گزارش ايرنا، آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين سند كه به رويت خبرگزاري آسوشيتدپرس رسيده، ادعا كرده كه ايران تا تاريخ 13 ژوئن (23 خرداد)، 440.9 كيلوگرم اورانيوم غني شده تا سطح 60 درصد در اختيار داشته است كه نسبت به گزارش قبلي آژانس در ماه مه، افزايش 32.3 كيلوگرمي نشان مي دهد.
آژانس اعلام كرده اين برآورد بر پايه اطلاعات ارائه شده از سوي ايران، فعاليت هاي راستي آزمايي آژانس بين 17 مه (27 ارديبهشت) تا 12 ژوئن (22 خرداد) و همچنين تخمين هاي مبتني بر عملكرد گذشته تأسيسات مربوطه صورت گرفته است.
در بخش ديگري از گزارش آمده است كه مجموع ذخاير اورانيوم غني شده ايران تا تاريخ 13 ژوئن، 9 هزار و 874.9 كيلوگرم بوده كه نسبت به ماه مه، 627.3 كيلوگرم افزايش نشان مي دهد.
با اين حال، آژانس اذعان كرده كه از 13 ژوئن به بعد به دليل شرايط امنيتي، قادر به انجام فعاليت هاي ميداني لازم براي جمع آوري و راستي آزمايي اطلاعات مربوط به تغييرات ذخاير نبوده است.
در بخش ديگري از اين گزارش، آژانس نسبت به تصميم مشروع تهران براي تعليق همكاري با اين نهاد ابراز تاسف كرده و مدعي شده است كه طي اين دوره آژانس تداوم دانش خود را نسبت به موجودي مواد هسته اي در ايران، شامل اورانيوم با غناي پايين و بالا، از دست داده است و اين مسئله نيازمند رسيدگي فوري است.
آژانس همچنين ادعا كرده است كه پس از آغاز حملات نظامي به چند تأسيسات هسته اي ايران، فعاليت هاي ميداني را براي دلايل ايمني متوقف كرده و اين موضوع با موافقت ايران انجام گرفته است.
اين نهاد همچنين با تكرار ادعاهاي سياسي درباره برنامه صلح آميز هسته اي كشورمان مدعي شده است كه در طول اين دوره گزارشي، هيچ گونه تعاملي ميان ايران و آژانس درباره مسائل پادماني حل نشده صورت نگرفته است.
اين گزارش در حالي منتشر مي شود كه بر اساس برنامه اعلام شده، نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي دوشنبه هفته آينده (17 شهريور) در وين برگزار خواهد شد و موضوع هسته اي ايران طبق جلسات پيشين در دستور كار شورا قرار دارد.
ايران همواره اعلام كرده است كه به تعهدات پادماني خود پايبند بوده و غني سازي اورانيوم، در چارچوب حقوق صلح آميز هسته اي كشور و با اهداف غيرنظامي و مطابق با نيازهاي صنعتي و پزشكي انجام مي شود.