
رئيس مركز ملي فضاي مجازي: فعاليت سكوها در ايام جنگ تاب آوري اجتماعي را افزايش داد اقتصاد ايران: رئيس مركز ملي فضاي مجازي با بيان اين كه اين مركز تمام تلاش خود را مي كند تا مسائل و مشكلات كسب و كارها برطرف شود، گفت: البته در اين سال ها مصوبات بسيار خوبي در اين زمينه داشته ايم اما بايد با كمك ساير دستگاه ها روند اجرايي سازي را سرعت دهيم.
به گزارش خبرگزاري اقتصاد ايران ، سيد محمد امين آقاميري؛ دبير شوراي عالي و رئيس مركز ملي فضاي مجازي در نشست تجليل از فعال ترين كسب و كارها در پويش ملي اقتصاد رقومي براي ايران ضمن تبريك روز فناوري اطلاعات اظهار كرد: قهرمانان اصلي جنگ 12 روزه تحميلي، مردم عزيز كشورمان بودند. روحيه همبستگي ، اتحاد و ميهن دوستي كه در اين ايام شكل گرفت واقعا بي نظير بود به طوري كه اين نقطه قوت توانست معادلات دشمنان را به هم بريزد.
وي در ادامه افزود: يكي از مهمترين مسائلي كه صحنه اين جنگ 12 روزه را به نفع كشور عوض كرد اين بود كه با فعاليت سكوها، زندگي مردم متوقف نشد و تمام فعاليت هاي روزمره از انجام امور بانكي تا خريد و دريافت ساير خدمات به صورت كامل انجام شد و خللي در زندگي مردم به وجود نيامد.
رئيس مركز ملي فضاي مجازي ضمن تشكر از اقدامات كسب و كارهاي اقتصاد ديجيتال در ايام جنگ تحميلي گفت: فعاليت ها و اقداماتي كه فعالان اقتصاد ديجيتال در اين ايام انجام دادند كار بسيار بزرگي بود و به افزايش اتحاد و انسجام ملي كمك كرد و تاب آوري اجتماعي جامعه را افزايش داد.
رئيس مركز ملي فضاي مجازي در ادامه خاطرنشان كرد: مسئله مهم ديگر، كسب و كارهاي اقتصاد ديجيتال بودند كه برخي از آن ها به دليل شرايط جنگ آسيب جدي ديدند. با اين وجود تلاش كرديم كه در تعامل با آن ها اين مشكلات را برطرف و از آن ها حمايت كنيم تا حوزه هاي خدماتي اصلي در چنين شرايطي قطع نشود و بتوانند به صورت پايدار به مردم خدمات ارائه دهند.
آقاميري با اشاره به اتفاقات تلخ اين جنگ تحميلي خاطرنشان كرد: ما بايد آمادگي لازم را داشته باشيم تا بتوانيم در هر شرايطي از 80 ميليون جمعيت كشورمان حمايت كنيم و امورات آن ها را پيش ببريم و به لطف خداوند متعال، جنگ 12 روزه نشان داد كه زيرساخت هاي خدماتي كشور در حوزه اقتصاد ديجيتال، اين آمادگي را دارند.
رئيس مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به اهميت مسئله امنيت سايبري در اين ايام گفت: در كنار جنگ فيزيكي و پرتاب موشك، بحث امنيت سايبري نيز به صورت جدي دنبال مي شد و اقدامات بسيار خوبي جهت مقابله با حملات سايبري صورت گرفت و جلوي تهاجم سايبري دشمن گرفته شد. البته در حوزه بانكي تجربه تلخي داشتيم و دو بانك كشور دچار مشكل شدند اما در حوزه هاي ديگر مسئله مديريت شد تا مشكلي براي مردم پيش نيايد.
آقاميري با اشاره به ماموريت هاي مهم مركز ملي فضاي مجازي در ايام جنگ تحميلي رژيم صهيونسيتي عليه كشورمان گفت: يكي از اقدامات مهم مديريت فضاي رسانه اي كشور بود، مسئله اي كه به طور مستقيم با امنيت رواني جامعه در ارتباط بود و خوشبختانه با تعامل و همكاري خوب خبرگزاري ها و رسانه ها به خوبي اين مساله مديريت شد. در كنار آن اينفلوئنسرها و انسان رسانه ها نيز با توليد محتواي مناسب، روحيه همبستگي و اتحاد را در جامعه تقويت كردند.
وي در ادامه افزود: مركز ملي فضاي مجازي تمام تلاش خود را مي كند تا مسائل و مشكلات كسب و كارها برطرف شود. البته در اين سال ها تلاش شده كه قوانين و مقررات خوبي در اين حوزه وضع شود و مصوبات بسيار خوبي هم داشته ايم اما در عين حال بايد با كمك ساير دستگاه ها روند اجرايي سازي را سرعت دهيم.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به آخرين بازنگري در نظام اداري كشور با تغيير وزارتخانه پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح كرد: در كنار تغييرات و اصلاحات موردي آيين نامه ها، نظام اداري كشور بعد از حدود 22 سال به دليل تغييرات زيادي كه اين مدت در دنيا اتفاق افتاده نياز به يك بازنگري و بازطراحي دارد. بدون شك اين بازنگري نيازمند همت و يك حركت جمعي و نخبگاني است تا شاهد يك جهش و پيشرفت در اين حوزه باشيم.
آقاميري تاكيد كرد: در شرايطي كه ساختار سنتي كشور در برابر نوآوري مقاومت دارد، تحول در اين ساختار به نوعي شورش عليه وضعيت موجود محسوب مي شود كه اين دوگانه كشور را با چالش بهره وري، بازدهي و نوآوري رو به رو كرده است.
وي با اشاره به چالش هاي موجود در حوزه حكمراني داده گفت: زماني كه پيش نويس سند حكمراني داده وارد كميسيون تنظيم مقرارت شد تصور نمي كرديم تا اين حد پيچيدگي و تعارض در حوزه حكمراني داده وجود داشته باشد. اما اين سند در 18 جلسه كميسيون تخصصي بررسي شد و بعد از تغيير دولت هم، سند مجدد بازنگري شد و در نهايت، جمع بندي شد. اميدواريم سند حكمراني داده در جلسه بعدي شوراي عالي فضاي مجازي نهايي شود تا با اجراي آن شاهد يك جهش جدي در اين حوزه باشيم.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي درخصوص مصوبه اخير شوراي عالي فضاي مجازي در حوزه امنيت سايبري توضيح داد: خوشبختانه در آخرين جلسه شوراي عالي فضاي بحث سند امنيت سايبري با رويكرد ايجاد اقتصاد در اين حوزه مطرح و مسائلي چون پيمانكاران امن سازي، پيمانكاران ارزيابي، بيمه سايبري و... در اين جلسه مصوب شد كه اميدواريم تا اواسط مرداد ماه ابلاغ شود و فرايند اجراي آن انجام شود.