معاون علمي رئيس جمهور: مديريت كارخانه هاي نوآوري بايد دست بخش خصوصي باشد

در نخستين مرحله از سفر يك روزه حسين افشين، معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان رئيس جمهور به استان كرمانشاه، او در چهارمين گردهمايي مديران كارخانه هاي نوآوري سراسر كشور حضور يافت و بر ضرورت اداره اين مراكز توسط بخش خصوصي و حمايت از توسعه فناوري هاي پيشرفته تأكيد كرد. به گزارش مركز ارتباطات معاونت علمي رياست جمهوري، حسين افشين صبح امروز، شنبه 20 ارديبهشت 1404، با هدف ارزيابي زيست بوم فناوري و نوآوري استان كرمانشاه وارد اين استان شد و در اولين برنامه خود، در نشست مديران كارخانه هاي نوآوري كه به ميزباني كرمانشاه برگزار شد، شركت كرد. افشين با بيان اينكه كارخانه هاي نوآوري بايد به عنوان موتور محرك اكوسيستم فناوري عمل كنند، اظهار داشت: تجربه نشان داده كه مديريت اين مراكز در دست بخش خصوصي، بازدهي بهتري داشته است. ما معتقديم واگذاري كامل اين كارخانه ها به بخش خصوصي، شتاب توسعه فناوري را افزايش خواهد داد. او با اشاره به برخي كارخانه هاي نوآوري كه تحت مديريت دولتي فعاليت مي كنند، هشدار داد: متأسفانه اين مراكز در صورت دولتي ماندن، نه تنها توسعه نمي يابند، بلكه به مرور به فضاهاي غيرفعال تبديل مي شوند. معاون علمي رئيس جمهور از دستگاه هاي دولتي خواست تا هرچه سريع تر بهره برداري از كارخانه هاي نوآوري را به بخش خصوصي واگذار كنند و از صدور مجوز براي تأسيس كارخانه هاي نوآوري دولتي جديد جلوگيري شود. افشين با اشاره به عملكرد موفق كارخانه نوآوري كرمانشاه، اين استان را الگويي براي ديگر مناطق كشور دانست و گفت: كرمانشاه نشان داده كه با وجود امكانات و مديريت صحيح، مي تواند به قطب نوآوري تبديل شود. اين تجربه بايد در ساير استان ها نيز تكرار شود. رئيس بنياد ملي نخبگان همچنين بر لزوم افزايش تعامل ميان كارخانه هاي نوآوري و ستادهاي معاونت علمي تأكيد كرد و گفت: براي تسريع در روند تصويب طرح ها و پرداخت حمايت هاي مالي، هماهنگي بيشتري بين اين مراكز ضروري است.